
[1]محققان راز كاهش وزن را در مصرف بيشتر ميوه و الياف غذايي ميدانند
12/06/1385
تحقيقات نشان ميدهد افرادي كه وزن طبيعي دارند روزانه بيشتر از افراد چاق و داراي اضافه وزن، ميوه و الياف غذايي مصرف ميكنند.
به گزارش خبرگزاري رويترزهلث از نيويورك، محققان با بررسي تغذيه ۵۲ بزرگسال با وزن طبيعي و ۵۲بزرگسال چاق يا داراي اضافه وزن دريافتند مصرف كم ميوه و الياف غذايي در بروز چاقي نقش دارد.
دكتر جيمي ديويس از دانشگاه كاليفرنياي جنوبي در لس آنجلس و همكارانش مقدار مصرف ۶۰قلم ماده غذايي و فعاليت بدني و درصد چربي بدن دو گروه را كه همگي قد و سن مشابه داشتند بررسي كردند.
محققان تفاوتهاي روشني را در عادات غذايي دو گروه يافتند. افراد چاق و داراي اضافه وزن چربي ، كلسترول، و چربي اشباع شده بيشتر و كربوهيدرات، به ويژه الياف غذايي و كربوهيدراتهاي مركب كمتر مصرف ميكردند.
تفاوتهاي تغذيهاي دو گروه در پيشگيري يا بروز چاقي نقش مهمي دارد.
بزرگسالاني كه وزن طبيعي داشتند در مقايسه با همتايان چاق و داراي اضافه وزن خود روزانه ۳۳درصد بيشتر الياف غذايي و ۴۳درصد بيشتر كربوهيدرات مركب مصرف ميكردند. مصرف كربوهيدرات و الياف غذايي ارتباط معكوسي با وزن بدن و به ويژه درصد چربي بدن دارد.
اين درحالي است كه بزرگسالان چاق و داراي اضافه وزن در مقايسه با بزرگسالان با وزن طبيعي يك نوبت در روز كمتر ميوه ميخوردند.
الياف غذايي از طريق سازوكارهاي مختلفي خطر چاقي و اضافه وزن را كاهش ميدهند. الياف غذايي گوارش را كند و احساس سيري را طولاني ميكنند و غذاهاي پرالياف معمولا كالري و چربي كمتري دارند.
مردم هنوز جلب روشهاي معروف كاهش وزن ميشوند كه به كاهش
مصرف كربوهيدراتها و افزايش پروتيين و چربي تاكيد دارد.
هرچند شواهد نشان ميدهد رژيم غذايي پر پروتيين و كم كربوهيدرات در كوتاه مدت وزن را به ميزان زيادي كاهش ميدهد، اما تاكنون هيچ تحقيق درازمدتي تاثير اين نوع رژيمهاي غذايي را بررسي نكرده است.
كاهش وزن فرمول جادويي ندارد. الياف غذايي، كربوهيدراتهاي مركب و ميوهها با ذخيره كمتر چربي در بدن بزرگسالان ارتباط دارد به همين خاطر مصرف بيشتر اين مواد بايد مورد توجه قرار گيرد.
نتايج اين تحقيق در شماره ماه ژوئن مجله انجمن تغذيه آمريكا American Dietetic Associationمنتشر شده است.