(760 كلمه مجموعاً در اين متن موجود است) (537 بار خوانده شده است)
04/04/1388 چاي ايراني در ميان ما ايراني ها جايگاه خاصي دارد و معمولا به دنبال يك كار زياد و همچنين رفع تشنگي نوشيدن آن خالي از لطف نيست و بسيار دلنشين مي باشد. يک متخصص تغذيه باليني از مرکز تحقيقات قلب دانشگاه بوستون آمريکا، گفت: بررسي هاي مختلفي که تا به حال انجام شده، نشان مي دهد مصرف انواع مختلف چاي در پيشگيري و درمان بيماري هاي قلبي و عروقي انسان - و حيوانات آزمايشگاهي - مفيد است.دکتر "مهدي اخبارده" در گفت و گو با ايرنا، گفت: چاي يکي از پر مصرف ترين نوشيدني ها در دنيا است که اثر فارماکولوژيکي فراوان از جمله اثرات حفاظتي در مقابل خطرات بيماري قلبي و عروقي دارد. وي گفت: چاي به علت داشتن دو ماده منگنز و کاچين که يک ماده ضد التهابي است مي تواند تاثيرات به سزايي در درمان و پيشگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي داشته باشد. متخصص تغذيه باليني اظهار داشت: چاي بيشتر از آنچه که در کاهش چربي هاي موجود در خون تاثير داشته باشد در جلوگيري از پارامترهاي به وجود آورنده چربي ها مانند راديکال هاي آزاد تاثير دارد. وي افزود: چاي در مورد پلاک هاي خوني هم در پيشگيري از ايجاد اين مواد و هم در کاهش ايجاد اين پلاک هاي خوني مي تواند نقش داشته باشد. اين متخصص تغذيه باليني با اشاره به اينکه مصرف چاي سبز و چاي سياه و ساير غذاهاي محتوي فلاونوئيد ها اثرات آنتي اکسيداني دارند، گفت: برخي مطالعات نشان مي دهد که فلاونوئيدهاي چاي و ساير غذاها ممکن است اثرات ضد التهابي داشته باشند و باعث کاهش خطرات بيماري قلبي و عروقي و بهبود عملکرد مويرگ هاي قلبي شوند. وي گفت: مواد ضد التهابي چاي باعث مهار فعاليت التهاب زايي مواد راديکال هاي آزاد و مهار چسبندگي مولکولي ناشي از استرس مي شود. عضو انجمن رژيم درماني آمريکا اضافه کرد: مواد ضد التهابي چاي همچنين باعث مهار بيان سيتوکين ها توسط سلولهاي التهابي مي شود و از تجمع پلاکتها جلوگيري مي کند. وي با بيان اينکه چاي سبز به مراتب داراي مواد مفيد تري نسبت به چاي سياه است گفت: انواع چاي مصرفي با مکانيسم هاي مختلفي مي تواند در پيشگيري و درمان بيماريهاي قلبي و عروقي کاربرد داشته باشند. عضو انجمن رژيم درماني آمريکا گفت: مهمترين مکانيسم هاي تاثير چاي شامل کاهش کلسترول خون، جلوگيري از اکسيداسيون چربي ها، کاهش تجمع پلاکتها، اثرات ضد التهابي ، جلوگيري از آسيبهاي تنفس سلولي در ميتوکندري و خاصيت هاي آنتي اکسيداني است. گفتني است ؛براساس يافتههاي محققان، مواد شيميايي موجود در چاي بهترين مواد براي ساخت نانوذرات طلاي پايدار و از نظر زيستي با ويژگي ضد سرطاني هستند. براساس يافتههاي محققان، مواد شيميايي موجود در چاي بهترين مواد براي ساخت نانوذرات طلاي پايدار و از نظر زيستي با ويژگي ضد سرطاني هستند. به گزارش ايسنا ، بر اساس مقالهاي که محققان دانشگاه «ميسوري» در مجله Materials Chemistry منتشر کردهاند، مواد شيميايي موجود در چاي بهترين موادي هستند که تاکنون براي ساختن نانوذرات طلاي پايدار و از نظر زيستي، بيخطر کشف شدهاند. مهمتر اينکه اين نانوذرات ويژگي ضدسرطاني نويدبخشي از خود نشان ميدهند. رهبري اين گروه پژوهشي را دکتر کاتش کاتي، محقق اصلي پروژه تحقيقاتي موسسه ملي سرطان با عنوان «استفاده از نانوذرات هيبريدي در تصويربرداري و درمان سرطان پروستات» بر عهده دارد. آنها يک قوري چاي دارجيلينگ (نوعي چاي سياه هندي که در منطقهاي به همين نام ميرويد) را دم کرده و نمکهاي طلا را به آن اضافه كردند. اين نمکها توسط مواد شيميايي گياهي موجود در چاي که به خاطر اثرات خوبشان بر سلامتي معروف هستند، احيا ميشوند. در عين حالي که اين مواد شيميايي اندازه ذرات را تنظيم ميکنند، احتمال جذب آنها توسط سلولهاي سرطاني پستان و پروستات را افزايش داده و قابليت آنها را براي استفاده بهعنوان داروهاي هدفگير سرطان افزايش ميدهند. اين نانوذرات در محيطهاي زيستي پايداري بالايي نيز دارند. دکتر کاتي ميگويد کشف توليد نانوذرات با استفاده از مواد غير سمي چاي، اهميت بسيار زيادي در کاربردهاي پزشکي و فنآورانه دارد. او توضيح ميدهد که نانوذرات طلا کاربردهاي زيادي در پزشکي و عرصههاي ديگر فنآوري دارند، اما در حال حاضر سنتز اين نانوذرات نياز به واکنشگرهاي سمي داشته و اين امر استفاده از آنها را در داخل بدن نامناسب ميكند. مواد شيميايي طبيعي که در اين روش به کار ميروند، براي بدن بيخطر بوده و واکنش انجام شده هيچ محصول فرعي سمي توليد نميکند، غير از اينکه کمي طعم ناخوشايند چاي سرد را دارد. حمايت مالي اين تحقيق را NCI Alliance for Nanotechnology in Cancer بر عهده داشته است که برنامه جامعي براي شتاب دادن به استفاده از فناوري نانو در پيشگيري، تشخيص، و درمان سرطان است.