با رژيم غذايي سالم، ژن چاقي در كودكان را سركوب كنيم
(351 كلمه مجموعاً در اين متن موجود است) (478 بار خوانده شده است)
20/12/1387 تفاهم-گروه سلامت:با عوض كردن عادات غذايي غلط كودكان در واقع از مبتلا شدن فرزند دلبند مان به انواع بيماري هاي خطرناك كه در برزگسالي به آن مبتلا خواهد شد جلو گيري كرده ايم. محققان اعلام كردند: بهرهمندي از يك رژيم غذايي سالم و بهداشتي ميتواند ژن چاقي را در كودكان سركوب كرده و عملكرد آن را متوقف كند. در واقع با مصرف مواد غذايي كم كالري مي توانيم تاثير ژني را كه وجود آن ارتباط قوي با بروز چاقي در كودكان دارد، خنثي كرده و آن ژن را از كار بياندازيم. نتايج به دست آمده حاصل از مطالعه روي 2 هزار و 275 كودك است كه از دهه 90 ميلادي تاكنون در تحقيق ALSPAC در بريستول شركت داشتهاند. اين پژوهش تاكيد ميكند اگر مردم يك رژيم غذايي سالم و كم كالري را دنبال كنند ميتوانند جلوي چاقي را بگيرند. آنان تاكيد كردند، كه يك چنين رژيم غذايي سالمي حتي ميتواند براي افرادي كه حامل ژن FTO هستند سودمند باشد. تحقيقات نشان ميدهد كه اين ژن در واقع يك عامل پرخطر براي بروز چاقي است و افرادي كه حامل ژن مزبور هستند، مستعد ابتلا به چاقي و اضافه وزن ميباشند. تراكم انرژي رژيم غذايي يا DED در واقع به معني مقدار انرژي است كه هر واحد وزن از غذا مصرف ميكند. تراكم انرژي غذايي پايين زماني حاصل ميشود كه فرد مقادير زيادي از مواد غذايي غني از آب مانند ميوهها و سبزي مصرف كند و خوردن مواد غذايي چرب و شيرين مانند شكلات و بيسكوئيت را محدود كند. اين پژوهش روي چگونگي تاثير DED روي تشكيل چربي در بدن در طول يك دوره سه ساله در كودكان 10 تا 13 ساله، متمركز شده است. محققان دريافتند: كودكاني كه در رژيم غذايي خود بيشتر از مواد پركالري و با تراكم انرژي زياد مصرف ميكنند سه سال بعد اغلب چاقتر هستند و علاوه بر اين كودكاني كه حامل ژن چاقي پرخطر هستند نسبت به ساير همسالان خود در صورت دنبال كردن رژيم غذايي پركالري به چاقيهاي خطرناك و حتي گاهي بيمارگونه مبتلا خواهند شد. اين تحقيق جديد با همكاري پژوهشگران دانشگاه كالج لندن و دانشگاه بريستول انجام گرفته است.