
[1]پيشگيري از بيماري چشمي با مصرف امگا سه
86/4/13
ايرنا:تازهترين تحقيقات نشان ميدهد مصرف بيشتر ويتامين دي و غذاهايي مانند ماهي چرب كه ميزان بالايي اسيدهاي چرب امگا ۳دارند، خطر ابتلا به بيماري چشمي تخريب ماكولا (لكه زرد چشم) را كاهش ميدهد. اين مساله يكي از مهمترين علل نابينايي در سالمندان است. به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، در اين بيماري چشمي لكه زرد چشم كه در پشت شبكه چشم قرار دارد و مسئول تيزي ديد مركزي است آسيب ميبيند و عمدتا در زنان و مردان مسن بروز ميكند. بيش از ۷ميليون فرد بالاي ۴۰سال در آمريكا به اين بيماري مبتلا هستند و هيچ راه مشخصي براي پيشگيري از بروز آن وجود ندارد. پژوهشگران در تحقيق بيماري چشمي وابسته به سن دريافتند كساني كه اسيدهاي چرب امگا ۳بيشتري ميخورند كمتر به نوع پيشرفته تخريب ماكولا وابسته به سن ( (AMDمبتلا ميشوند. اين ويتامين به مقادير زيادي در ماهي تون و آزاد يافت ميشود. اين محققان همچنين دريافتند كساني كه ميزان ويتامين دي خون آنها بالاتر است احتمال بروز مراحل اوليه اين بيماري در آنها كمتر است. مصرف شير رابطه معكوسي با بروز مراحل اوليه اين بيماري دارد. مصرف ماهي نيز رابطه معكوسي با ابتلا به نوع پيشرفته اين بيماري دارد. محققان در اين مطالعه ۴هزار و ۵۱۹فرد ۶۰تا ۸۰ساله بررسي كردند. اين مطالعه از دهه ۱۹۹۰شروع شد. از اين تعداد ۱۱۱۵تن هيچ گونه علايم تخريب ماكولا در آغاز مطالعه در آنها مشاهده نشد درحالي كه ۶۵۸تن به نوع پيشرفته اين بيماري مبتلا بودند. محققان دريافتند ميزان مصرف اسيدهاي چرب امگا ۳در گروه اول بالا بود در حالي كه گروه دوم مقدار كمتري مصرف ميكردند. مصرف بيش از دو وعده ۱۱۰گرمي ماهي در هفته يا بيش از يك وعده ماهي پخته يا كبابي با كاهش خطر ابتلا به نوع پيشرفته اين بيماري مرتبط است. محققان ميگويند اسيدهاي چرب با كمك به بقاي سلولها و فعاليت عروق خوني و نيز با تاثيرگذاري بر فعاليت ژنهاي خاص از شبكيه چشم محافظت ميكنند. نتايج تحقيق نشان داد ويتامين دي از التهاب شبكيه ميكاهد و از رشد عروق خوني جديد كه در بروز برخي انواع استحاله ماكولا نقش دارد جلوگيري ميكند.