مصرف گوشت قرمز احتمال ابتلا به سرطان را افزايش ميدهد
(344 كلمه مجموعاً در اين متن موجود است) (508 بار خوانده شده است)
مصرف گوشت قرمز احتمال ابتلا به سرطان را افزايش ميدهد 86/1/27 محققان انگليسي در جديدترين پژوهشهاي خود نشان دادند مصرف گوشت قرمز بطور چشمگيري احتمال ابتلاي زنان يائسه را به سرطان سينه افزايش ميدهد. به گزارش شبكه خبري بيبيسي، دانشمندان دانشگاه ليدز با بررسي ۳۵هزار زن طي هفت سال دريافتند احتمال ابتلا به سرطان سينه در زنان مسنتري كه روزانه ۵۷گرم گوشت قرمز مصرف ميكنند ۵۶درصد بيش از زناني است كه گوشت مصرف نميكنند. اين تحقيق كه نتايج آن در نشريه انگليسي "سرطان" به چاپ رسيده، حاكي است خطر بروز سرطان سينه در زناني كه گوشت فرآوري شده مانند سوسيس، ژامبون يا همبرگر مصرف ميكنند ۶۴درصد بيش از افرادي است كه از اين مواد غذايي استفاده نميكنند. پروفسور "جنت كيد" پژوهشگر ارشد اين تحقيقات ميگويد اگر چه زنان جوانتر كه هنوز يائسه نشده و مقادير فراواني گوشت قرمز و عمل آوردهشده مصرف ميكنند نيز در خطر ابتلا به سرطان سينه قرار دارند اما تاثيرات مصرف اين نوع گوشت در آنها از نظر آماري چندان چشمگير نيست. با اين حال يافته محققان حاكي از آنست كه مصرف مقادير فراوان گوشت، خطر ابتلاي زنان به سرطان سينه را در همه مقاطع سني افزايش ميدهد. به گفته وي، گوشت، سرشار از چربي اشباع شده است و اين نوع چربي روي ميزان كلسترولي كه بدن توليد ميكند، اثر ميگذارد. كلسترول صورت ابتدايي استروژن است كه ارتباط آن با افزايش خطر ابتلا به سرطان سينه مشخص شده است. همچنين يافتههاي اوليه همين تحقيق نشان ميدهد، خطر ابتلا به سرطان سينه در زنان قبل از يائسگي كه مقادير فراواني الياف (فيبر) استفاده ميكنند، به نصف كاهش مييابد. تحقيقات دانشگاه ليدز همچنين نشان داد در ابتلا به سرطان سينه، عوامل ديگري مانند سن، وزن و ميزان تحرك بين افرادي كه گوشت قرمز مصرف ميكنند و افرادي كه از اين نوع گوشت استفاده نميكنند، موثر بوده و ممكن است در افزايش خطر ابتلا به اين سرطان نقش داشته باشد. بر اساس تحقيقات پژوهشگران آمريكايي در نوامبر گذشته، مصرف مقادير فراوان گوشت قرمز ميتواند خطر ابتلاي زنان جوان به سرطان سينه را دو برابر كند.